Naam |
ir. F.H.W.M. van den Bosch MMC |
Geboortejaar |
1959 |
Nationaliteit |
Nederlandse |
Opleiding |
VWO 1978
Bouwkunde Technische Universiteit Eindhoven 1986 Postgraduate Opleiding Management Consultancy (PGO-MC), |
Cursussen |
– Diverse trainingen bij Twynstra Gudde zoals communicatie, marketing, onderhandelen, delta denken, projectmatig werken,programmamanagement, informatiemanagement, Facility management, adviesvaardigheden, organisatiekunde en veranderkunde 1991-1998 – Consulting Skills, Associatie voor Organisatie Ontwikkeling 1995 – Inzicht in Invloed, Bureau Zuidema 1994 – Creatief Denken, C.O.C.D. -1993– Trainingen op het gebied van Geografische Informatiesystemen (ArcInfo, GFIS, System9) 1989-1990 – Diverse ICT inhoudelijke cursussen en trainingen Volmac Top Training en AMBI 1986-1988 |
Profiel |
Fred zit ruim 20 jaar met veel passie in het organisatieadviesvak. Hij houdt zich bezig met complexe en strategische (informatievoorzienings-)vraagstukken, waarbij vaak sprake is van een meerpartijensituatie. Hij beschikt over een uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van zowel programma- en projectmanagement als ook procesbegeleiding en veranderkunde.Zijn specialisatie is een brug slaan tussen technisch inhoudelijk gerelateerde vraagstukken en de politiek bestuurlijke directievloer. Fred adviseert met name in het publieke domein. Zijn opdrachtgevers bevinden zich zowel op rijksniveau als lokaal niveau. Hij heeft complexe opdrachten uitgevoerd voor gemeenten en voor diverse ministeries en de daaronder vallende uitvoeringsorganisaties. |
Ervaring |
van den bosch consult (mei 2006 – heden)Functie: directeur eigenaarRealiseren van De Loods, een centrum voor organisatieontwikkeling. Betreft de uitwerking van het concept, het businessmodel en de fysieke realisatie in een gebouw (2007 tot heden).Meest recente opdrachten:- Inrichten en leiden van een programma voor het monitoren van en rapporteren over de kwaliteit van hypotheekdossiers aan de centrale directie en RvB van één van de grootste financiële instellingen in Nederland. Onderdeel hiervan was de opschaling van de programmaorganisatie van ca. 20 naar ca. 400 personen voor een centrale controle van hypotheekdossiers (sept. 2011 tot april 2012);- Inrichten en organiseren van een omvangrijk programma gericht op verandering in houding en gedrag van ca. 35.000 fte bij één van de grootste financiële instellingen in Nederland (2008 tot midden 2010);- Zorgen voor een visie op de informatiehuishouding rondom kunstwerkinformatie voor Rijkswaterstaat in opdracht van de Dienst Infrastructuur en deze visie vertalen in een plan voor de komende twee jaren (2008);- Ondersteunen van een grote gemeente bij het opzetten en implementeren van een geo-informatie-infrastructuur (2008);- Vraaggestuurd verbeteren van teamprestaties bij een grote landelijke verzekeraar (2007);- Bepalen van de informatiebehoefte van de sector Aanleg in RWS mede op basis van de aanlegprocessen en i.s.m. Cap Gemini (2007);- Proces- en projectmanagement bij een ingrijpende reorganisatie waarbij een specialistische dienst van RWS met circa 500 medewerkers is omgevormd naar een landelijke dienst van RWS met circa 700 medewerkers (2006-2007);- Onderzoeken van de organisatorische inrichtingsmogelijkheden van de functie informatiemanagement in de sector aanleg van RWS en adviseren over de inrichting van de demand-functie in de organisatie (2006-2007);- I.s.m. TNO ICT een onderzoek naar de openheid en kwaliteit van semantische standaarden bij zes bouwafsprakenstelsels binnen PAIS (Platform Afstemming Informatietechnische Structuur) (2006);- Strategische advisering aan de projectorganisatie Regie Basisinformatie en advisering over de ontvlechting en inrichting van de vraag- en aanbodorganisatie voor basisinformatie bij RWS (2006).
Twynstra Gudde Adviseurs en Managers (1990 – april 2006) Laatste functie: partner Zeer uiteenlopende opdrachten vanuit diverse rollen in met name het publieke domein. De opdrachten variëren van het uitvoeren van beleidsevaluaties en haalbaarheidstudies, het opstellen van (informatie)beleidsplannen en dienstverleningsconcepten bij fusies tot het begeleiden van complexe verandertrajecten in de vorm van landelijke projecten en organisatiebrede programma’s. De navolgende opsomming is beperkt tot opdrachten met relevantie voor de gemeentelijke overheid: – Opstellen van het dienstverleningsconcept en informatiebeleid voor vijf te fuseren gemeenten (in integrale aanpak met overige richtinggevende concepten voor het fusieproces); – Opstellen van een gemeentebreed programma voor de verbetering van de dienstverlening aan burgers en bedrijven bij een middelgrote gemeente en vervolgens begeleiden (coaching) van de verdere uitvoering van de samenhangende projecten; – Opstellen van PvE’s voor de benodigde applicaties van de front-office, beschrijven van de (gewijzigde) processen en het adviseren over de selectie van leveranciers en applicaties in een kleine tot middelgrote gemeente; – In opdracht van Min. van VROM het landelijk analyseren van gemeentelijke processen omtrent registratie en gebruik van gebouw- en adresgegevens voor de kosten-baten analyse van de invoering van de AR’s Adressen en Gebouwen in Nederland (zie www.vrom.nl “BGR; ’n gemeentelijk perspectief”); – In opdracht van Min. van VROM onderzoeken in hoeverre de Basisregistratie Adressen (BRA) gebaseerd dient te zijn op de NEN- of GBA-norm (zie www.vrom.nl “Registratie en uitwisseling van adresgegevens, Consequenties van de BRA voor NEN en GBA”); – Uitvoeren strategisch onderzoek naar de meerwaarde van objectgerichte inrichting van grootschalige topografische gegevens binnen een middelgrote gemeente; – Uitvoeren van een definitiestudie en opstellen van een PvE voor een gemeentebrede gebouwenregistratie bij een middelgrote gemeente; – Uitwerken van de mogelijkheden voor een grote gemeente om de handhaving van bijzondere en zware transporten vorm te geven; – Onderzoeken van de m.n. financiële consequenties voor de Nederlandse gemeenten van de invoering van de grondroerdersregeling (nieuwe wetgeving m.b.t. uitwisseling van informatie over kabels en leidingen) in opdracht van Min. van EZ; Volmac (1986 – 1990) Functie(s): van programmeur tot informatie analist en projectleider Mede opzetten van een GIS Competence Centre en het uitvoeren van diverse GIS-projecten bij ondermeer een nutsbedrijf (1988-1990). Diverse rollen in administratieve automatiseringsprojecten voor met name het Ministerie van OCW (1986-1988) |
Publicaties |
Artikelen– Het doornroosje van de basisgegevens wakker geschud TIEM, november/december 2004 – Afstemming tussen organisatieontwikkeling en ICT; Schaatsbeweging als strategie – Integrale (geo)informatie-infrastructuur past alleen bij omgevingsgerichte gemeente – Objectgericht: waar hebben wij het over – Investeren in informatievoorziening = investeren in besluitvorming – Scenario’s voor een beter bouwproces – Vooral niet vergeten, ook (re)organiseren – Onderzoek naar het belang van informatietechnologie in de bouwnijverheid Boeken – Projecten leiden (mede auteur) – Managementinstrumenten voor de Ruimtelijke Informatievoorziening |
Voordrachten |
Workshop “De kunst om geo-informatie te organiseren” met lezing “Organiseren tussen organisaties” ESRI conferentie, thema Organisatie, september 2005Lezing “Ruimtelijke informatie op de bestuurlijke agenda van de samenwerkende overheid” Keynote speaker op gebruikersdag, maart 2003 Lezing “GIS en watermanagement” Lezing “Geografische Informatiesystemen” Lezing “Objectgerichtheid; een strategische keuze” Lezing “Bewust kiezen of blijft het GIS’sen?” Gastcollege “praktijkervaringen met veranderingsprocessen” |
Lidmaatschappen |
VUsie Vereniging van afgestudeerden van de Postgraduate Opleiding Management Consultancy (PGO-MC) van de Vrije Universiteit van AmsterdamOOA Orde van Organisatiekundigen en -Adviseurs |
Nevenfuncties |
SKOGU Voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting Katholiek Onderwijs Gemeente Uden. Deze stichting beheert 11 basisscholen en 1 speciale school voor basisonderwijs in de gemeente Uden. |