van den Bosch, consult

Bezoek ook www.deloods.nu centrum voor groeps- en organisatieontwikkeling
  • Homepagina
  • Vraagstukken van klanten
  • Onze klanten
  • Voor klanten geschreven
  • Contact
  • Links

Mijn CV

 

Naam

ir. F.H.W.M. van den Bosch MMC

Geboortejaar

1959

Nationaliteit

Nederlandse

Opleiding

VWO                                                                                                        1978

Bouwkunde Technische Universiteit Eindhoven                             1986

Postgraduate Opleiding Management Consultancy   (PGO-MC),
Vrije Universiteit Amsterdam                                                                     2000

Cursussen

– Diverse trainingen bij Twynstra Gudde zoals communicatie, marketing,
onderhandelen, delta denken, projectmatig werken,programmamanagement,
informatiemanagement, Facility management, adviesvaardigheden,
organisatiekunde en veranderkunde                                                 1991-1998
– Consulting Skills, Associatie voor Organisatie Ontwikkeling                       1995
– Inzicht in Invloed, Bureau Zuidema                                                        1994
– Creatief Denken, C.O.C.D.   -1993– Trainingen op het gebied van Geografische Informatiesystemen
(ArcInfo, GFIS, System9)                                                                   1989-1990
– Diverse ICT inhoudelijke cursussen en trainingen
Volmac Top Training en AMBI                                                            1986-1988

Profiel

Fred zit ruim 20 jaar met veel passie in het organisatieadviesvak. Hij houdt zich bezig met complexe en strategische (informatievoorzienings-)vraagstukken, waarbij vaak sprake is van een meerpartijensituatie. Hij beschikt over een uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van zowel programma- en projectmanagement als ook procesbegeleiding en veranderkunde.Zijn specialisatie is een brug slaan tussen technisch inhoudelijk gerelateerde vraagstukken en de politiek bestuurlijke directievloer. Fred adviseert met name in het publieke domein. Zijn opdrachtgevers bevinden zich zowel op rijksniveau als lokaal niveau. Hij heeft complexe opdrachten uitgevoerd voor gemeenten en voor diverse ministeries en de daaronder vallende uitvoeringsorganisaties.

Ervaring

van den bosch consult (mei 2006 – heden)Functie: directeur eigenaarRealiseren van De Loods, een centrum voor organisatieontwikkeling. Betreft de uitwerking van het concept, het businessmodel en de fysieke realisatie in een gebouw (2007 tot heden).Meest recente opdrachten:- Inrichten en leiden van een programma voor het monitoren van en rapporteren over de kwaliteit van hypotheekdossiers aan de centrale directie en RvB van één van de grootste financiële instellingen in Nederland. Onderdeel hiervan was de opschaling van de programmaorganisatie van ca. 20 naar ca. 400 personen voor een centrale controle van hypotheekdossiers (sept. 2011 tot april 2012);- Inrichten en organiseren van een omvangrijk programma gericht op verandering in houding en gedrag van ca. 35.000 fte bij één van de grootste financiële instellingen in Nederland (2008 tot midden 2010);- Zorgen voor een visie op de informatiehuishouding rondom kunstwerkinformatie voor Rijkswaterstaat in opdracht van de Dienst Infrastructuur en deze visie vertalen in een plan voor de komende twee jaren (2008);- Ondersteunen van een grote gemeente bij het opzetten en implementeren van een geo-informatie-infrastructuur (2008);- Vraaggestuurd verbeteren van teamprestaties bij een grote landelijke verzekeraar (2007);- Bepalen van de informatiebehoefte van de sector Aanleg in RWS mede op basis van de aanlegprocessen en i.s.m. Cap Gemini (2007);- Proces- en projectmanagement bij een ingrijpende reorganisatie waarbij een specialistische dienst van RWS met circa 500 medewerkers is omgevormd naar een landelijke dienst van RWS met circa 700 medewerkers (2006-2007);- Onderzoeken van de organisatorische inrichtingsmogelijkheden van de functie informatiemanagement in de sector aanleg van RWS en adviseren over de inrichting van de demand-functie in de organisatie (2006-2007);- I.s.m. TNO ICT een onderzoek naar de openheid en kwaliteit van semantische   standaarden bij zes bouwafsprakenstelsels binnen PAIS (Platform Afstemming   Informatietechnische Structuur) (2006);- Strategische advisering aan de projectorganisatie Regie Basisinformatie en advisering over de ontvlechting en inrichting van de vraag- en aanbodorganisatie voor basisinformatie bij RWS (2006).

Twynstra Gudde Adviseurs en Managers (1990 – april 2006)

Laatste functie: partner

Zeer uiteenlopende opdrachten vanuit diverse rollen in met name het publieke domein. De opdrachten variëren van het uitvoeren van beleidsevaluaties en haalbaarheidstudies, het opstellen van (informatie)beleidsplannen en   dienstverleningsconcepten bij fusies tot het begeleiden van complexe   verandertrajecten in de vorm van landelijke projecten en organisatiebrede   programma’s.

De navolgende opsomming is beperkt tot opdrachten met relevantie voor de gemeentelijke overheid:

– Opstellen van het dienstverleningsconcept en   informatiebeleid voor vijf te fuseren gemeenten (in integrale aanpak met   overige richtinggevende concepten voor het fusieproces);

– Opstellen van een gemeentebreed programma voor   de verbetering van de dienstverlening aan burgers en bedrijven bij een   middelgrote gemeente en vervolgens begeleiden (coaching) van de verdere   uitvoering van de samenhangende projecten;

– Opstellen van PvE’s voor de benodigde   applicaties van de front-office, beschrijven van de (gewijzigde) processen en   het adviseren over de selectie van leveranciers en applicaties in een kleine   tot middelgrote gemeente;

– In opdracht van Min. van VROM het landelijk   analyseren van gemeentelijke processen omtrent registratie en gebruik van   gebouw- en adresgegevens voor de kosten-baten analyse van de invoering van de   AR’s Adressen en Gebouwen in Nederland (zie www.vrom.nl   “BGR; ’n gemeentelijk perspectief”);

– In opdracht van Min. van VROM onderzoeken in   hoeverre de Basisregistratie Adressen (BRA) gebaseerd dient te zijn op de   NEN- of GBA-norm (zie www.vrom.nl   “Registratie en uitwisseling van adresgegevens, Consequenties van de BRA voor   NEN en GBA”);

– Uitvoeren strategisch onderzoek naar de meerwaarde van objectgerichte inrichting van grootschalige topografische gegevens binnen een middelgrote gemeente;

– Uitvoeren van een definitiestudie en opstellen van een PvE voor een gemeentebrede gebouwenregistratie bij een middelgrote gemeente;

– Uitwerken van de mogelijkheden voor een grote gemeente om de handhaving van bijzondere en zware transporten vorm te geven;

– Onderzoeken van de m.n. financiële consequenties voor de Nederlandse gemeenten van de invoering van de grondroerdersregeling (nieuwe wetgeving m.b.t. uitwisseling van informatie over kabels en leidingen) in opdracht van Min. van EZ;

Volmac (1986 – 1990)

Functie(s): van programmeur tot informatie   analist en projectleider 

Mede   opzetten van een GIS Competence Centre en het uitvoeren van diverse GIS-projecten bij ondermeer een nutsbedrijf  (1988-1990).

Diverse rollen in administratieve automatiseringsprojecten voor met name het Ministerie van OCW (1986-1988) 

 

Publicaties

Artikelen– Het doornroosje van de basisgegevens wakker geschud
TIEM, november/december 2004

– Afstemming tussen organisatieontwikkeling en ICT; Schaatsbeweging als strategie
B&G, november 2001

– Integrale (geo)informatie-infrastructuur past alleen bij omgevingsgerichte gemeente
VI-matrix, juni 2001

– Objectgericht: waar hebben wij het over
VI-matrix, juni 1996

– Investeren in informatievoorziening = investeren in besluitvorming
Nieuwsbrief Financieel Management nr. 11, november 1995

– Scenario’s voor een beter bouwproces
Bouwwereld nr. 11, mei 1992

– Vooral niet vergeten, ook (re)organiseren
Bouwwereld nr. 8, april 1992

– Onderzoek naar het belang van informatietechnologie in de bouwnijverheid
CA Techniek nr. 3, 1992

Boeken

– Projecten   leiden                       (mede   auteur)
Methoden en technieken voor projectmatig werken
25e geheel herziene druk, 2011; ISBN-nummer 978 90 491 0762 8

– Managementinstrumenten voor de Ruimtelijke Informatievoorziening
Geo-ICT voor en door de ogen van de manager
1998;   ISBN-nummer  90744 1114 2

Voordrachten

Workshop “De kunst om geo-informatie te organiseren” met lezing “Organiseren tussen organisaties”
ESRI conferentie, thema Organisatie, september 2005Lezing “Ruimtelijke informatie op de bestuurlijke agenda van de samenwerkende overheid”
Keynote speaker op gebruikersdag, maart 2003

Lezing “GIS en   watermanagement”
Watermanagementdag, 25 maart 1999Gastrol bij cursus Consulting Skills
De associatie voor organisatieontwikkeling,februari   1996 en november 1999

Lezing   “Geografische Informatiesystemen”
Management Studiecentrum, maart 1996/oktober 1996/mei   1997

Lezing “Objectgerichtheid; een strategische keuze”
Studiedagen GBKN, 3 april en 30 mei 1996

Lezing “Bewust   kiezen of blijft het GIS’sen?”
Studie- en demonstratiedag GIS, oktober 1995

Gastcollege   “praktijkervaringen met veranderingsprocessen”
Hogeschool Rotterdam deeltijdstudenten HBO-opleiding “Personeel en Arbeid” 

Lidmaatschappen

VUsie
Vereniging van afgestudeerden van de Postgraduate Opleiding Management Consultancy (PGO-MC) van de Vrije Universiteit van AmsterdamOOA
Orde van Organisatiekundigen en -Adviseurs

Nevenfuncties

SKOGU
Voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting Katholiek Onderwijs Gemeente Uden. Deze stichting beheert 11 basisscholen en 1 speciale school voor basisonderwijs in de gemeente Uden.

Over mij

ir. Fred van den Bosch MMC
Heuvelstraat 8
5408 AD Volkel
fred@vdb-consult.nl
Tel: 0413 33 51 51
Mobiel: 0653 691 381

Mijn LinkedIn profiel Mijn CV Mijn visie

Laatste berichten